Wycieczka do Zielonej Góry

W dniu 23.04.2024r. grupa naszych studentów udała się autokarem na wycieczkę do Zielonej Góry. Inicjatorem i organizatorem wycieczki był kol. Jan Mojżeszewicz.

Na początku spotkaliśmy się z przewodnikiem Januszem Kapałą, który przedstawił się jako pierwszy urodzony w Zielonej Górze obywatel Polski. Udaliśmy się autokarem do Zaboru, gdzie znajduje się zamek, obecnie Centrum Zdrowia Młodzieży. Dowiedzieliśmy się sporo o historii zamku i jego właścicieli, m.in. hrabiego Fryderyka Cosel, syna słynnej hrabiny, a także kolejnej właścicielki, cesarzowej Herminii. Następnie udaliśmy się do Lubuskiego Centrum Winiarstwa w Zaborze, tam zwiedzaliśmy i słuchaliśmy ciekawostek o historii winiarstwa w Zielonej Górze i okolicach i o chwili obecnej.

Kolejnym punktem programu  było centrum Zielonej Góry, zwiedziliśmy Palmiarnię i tam przewodnik opowiedział nam wiele szczegółów na jej temat.  Następnie udaliśmy się pieszo w kierunku deptaka, ratusza i rynku. Po drodze podziwialiśmy konkatedrę Św. Jadwigi Śląskiej, doszliśmy do Placu Wielkopolski z pomnikiem Dobosza – Powstańca Wielkopolskiego, z dawnym zborem luterańskim – obecnie kościołem Matki Boskiej Częstochowskiej – i do Placu Bohaterów. Po drodze napotykaliśmy „dzieci Bachusa” – rozproszone zielonogórskie figurki „Bachusiki”, które można szukać z pomocą specjalnej mapy. Obecnie jest ich 57.

Po spacerze udaliśmy się autokarem do Zatonia, do zrewaloryzowanego parku, odbudowanej Oranżerii i zabezpieczonych do zwiedzania ruin pałacu księżnej Doroty Talleyrand, jednej z najciekawszych kobiet pierwszej połowy XIX wieku. Tam spacerowaliśmy i cofnęliśmy się w wyobraźni do przeszłości. Przewodnik opowiedział nam ciekawostki o posiadłości i jej właścicielce.

To była bardzo ciekawa wycieczka. Dziękujemy kol. Janowi Mojżeszewiczowi za opiekę nad grupą i ciekawy program wycieczki.