Wycieczka do Warszawy

W dniach 7. do 9. maja 2024 r. grupa 41 seniorów – studentów międzychodzkiego UTW przebywała na wycieczce w Warszawie. Wspólnie zorganizowana z Fundacją Srebrnej Generacji – Wojażer pod hasłem  „Warszawa – zawsze coś ciekawego”. W poprzednich dwóch latach studenci  zwiedzali Wrocław i Łódź, w tym roku przyszedł czas na Warszawę. Warszawa to główny ośrodek gospodarczo-biznesowy i polityczny kraju. Miasto nieustannie się zmieniające, która zachwyca i zaskakuje pod wieloma względami. Wyjeżdżając w godzinach rannych autokarem  do Warszawy, w umówionym miejscu dosiadła do grupy wycieczkowej p. Hanna Janicka, która od tego momentu była naszym przewodnikiem. W trakcie jazdy przekazywała wiele cennych, ogólnych informacji o Warszawie i historii dzisiejszej stolicy kraju. W godzinach południowych pierwszego dnia wycieczki , również w określonym miejscu było spotkanie z  miejscowym przewodnikiem panią Małgorzatą Arabas.  To ona przejęła „dydaktyczną” opiekę nad grupą na czas zwiedzania miasta, zarówno objazdowego, jak i zwiedzania pieszego zgodnie z programem. Rozpoczęliśmy od nowego budynku Biblioteki Uniwersyteckiej w W-wie. To olbrzymi budynek łączący funkcjonalność nowoczesnej biblioteki i wkomponowanie jej do otoczenia- tzw. Skarpy Wiślanej. Budynek ma różne kolory – to przenikanie kultury i natury. Na elewacji budynku zainstalowane jest osiem tablic (4×7 m), które symbolizują strony ksiąg i prezentują fragmenty tekstów z przeszłości. Na dachu biblioteki jest ogromny ogród z różnorodnością kwiatów, krzewów i bogactwem innych roślin. Obszary na dachu połączone są kładkami, ścieżkami, mostkami i tarasami widokowymi. Ten ogród jest jednym z największych i najpiękniejszych ogrodów dachowych w Europie. Wielokilometrowe spacery z panią przewodnik po znanych z nazw ulic i najważniejszych miejscach Śródmieścia : np. Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście z Pałacem Prezydenckim, z gmachem Uniwersytetu Warszawskiego, ministerstwami, hotelami wysokiej klasy, kościołami itd. Był spacer po Starym Mieście – katedra, rynek, okazałe mury Barbakanu, różne pomniki. Poznano  Plac Zamkowy i jego otoczenie wraz z Zamkiem Królewskim, gdzie byliśmy na wewnętrznym dziedzińcu. To historyczne miejsce dla stolicy; pierwotnie rezydencja Książąt mazowieckich, od XVI w. siedziba władz i Rzeczypospolitej, króla  i Sejmu Wielkiego, gdzie podczas sesji w dniu 3 maja 1791 r.  uchwalono  Ustawę Rządową – Konstytucję. Zniszczony w 1944r. odbudowany w latach 1971 – 1984, od 2014 r. działający pod nazwą Zamek Królewski. Był czas na zwiedzanie Placu Piłsudskiego  wraz z przylegającymi do niego różnymi znanymi miejscami np. grobem Nieznanego Żołnierza. Byliśmy obecni przy zmianie warty honorowej przed grobem. Zwiedzaliśmy przyległy ogród Saski. To park miejski w śródmieściu Warszawy o pow. p. 10 ha, z alejami drzew, kwiatami, fontanną i stawem wodnym. Przylega do niego ul. Królewska i Marszałkowska. Zwiedzaliśmy Powiśle, gdzie  b. elektrownia  wraz z przylegającymi obiektami została przekształcona w Manufakturę z ruchomymi schodami, stoiskami i obiektami handlowymi. Był spacer promenadą wzdłuż brzegów Wisły – ul. Czerniakowska, Wioślarska, pomnik Syreny, budynek Centrum Nauki Kopernik (z zewnątrz). Był też  przejazd na prawobrzeżną Pragę i objazdowe zwiedzanie najważniejszych miejsc , m.in. Stadionu Narodowego, Parku Skaryszewskiego, Starej Pragi, Muzeum Polskiej Wódki, słynnego Bazaru Różyckiego. Słynny Różyc jest ostatnim, czynnym i zachowującym ciągłość działalności handlowej historycznym bazarem warszawskim. Praskie kapele upamiętniają liczne pomniki, obeliski stojące u zbiegu wielu ulic. Tak jak nadmieniała przewodniczka Praga to była dzielnica ze specyficznym praskim folklorem, zwyczajami mieszkańców. Można było  oglądać przedwojenne kamienice z najbardziej charakterystycznym stylem zabudowy. Widzieliśmy jak wiele zabytkowych obiektów adaptowanych jest do współczesności. Budynki  fabryczne z końca XIX w. po adaptacji stanowią przykład  europejskiej architektury przemysłowej. Przykład – Praskie Centrum Koneser. Była kilkugodzinna wizyta i zwiedzanie Łazienek Królewskich. To teren niezwykle rozległy o pow. ok. 70 ha. Można było zobaczyć; oranżerię, amfiteatr, teatr dworski, liczne wolnostojące rzeźby, fontanny, stawy wodne itp. Ponadto pełno zieleni, kwiatów, dużo ptactwa, dużo pięknych i rozległych drzew. Tu odbywają się coroczne koncerty, gdzie przy pomniku Chopina w każdą niedzielę od maja do września rozbrzmiewa muzyka Fryderyka Chopina (już 65. sezon). Zwiedzając Warszawę mieliśmy możność odwiedzić Sejm RP. To prezes  UTW załatwiła  z posłem Jakubem Rutnickim możliwość wejścia do Sejmu. Prawie 2 godzinny pobyt w tym gmachu pozwolił nam zobaczyć obrady plenarne, siedzieliśmy na widowni w kuluarach, byliśmy powitani przez prowadząca obrady wicemarszałek. Oprowadzani przez pracownika sejmowego poznaliśmy kilka innych głównych pomieszczeń tego gmachu. Było też spotkanie z posłem, rozmowy  i wspólne zdjęcia. Stąd musieliśmy szybko się przemieści autokarem w inny rejon stolicy. O godz. 19.oo mieliśmy przyjemność uczestniczyć w Teatrze Komedia, który mieści się  na ul. Słowackiego  19a w spektaklu „Przyjemność z dostawą”. To był koniec drugiego dnia wycieczki. Wróciliśmy w godzinach wieczornych do hotelu  3 ***Portos, w którym byliśmy zakwaterowani przez dwie noce. Tu zjadaliśmy  śniadania a obiadokolacje w centrum Śródmieścia. W ostatnim dniu, po śniadaniu i wykwaterowaniu wyjazd aby kontynuować dalszy plan wycieczki. Określony czas wolny na spacer wg. własnego uznania, spotkanie się w określonym miejscu i zwiedzanie Muzeum Historii Żydów Polskich. Jest to wyjątkowe miejsce na mapie Warszawy. Na terenie byłego getta  warszawskiego usytuowany jest pomnik upamiętniający tamte wydarzenia. Niedaleko  pomnika powstała nowoczesna instytucja kultury, okazały gmach, w którego wnętrzach i podziemiach historyczne muzeum ukazujące 1000 lat dziejów polskich Żydów – POLIN. Przez ponad 2 godziny, podzieleni na dwie grupy, wyposażeni w odpowiedni sprzęt nagłaśniający i miejscowym przewodnikiem słuchaliśmy i oglądaliśmy tysiące różnych eksponatów dotyczących historii polskich Żydów. Muzeum POLIN ma się przyczyniać do wzajemnego zrozumienia i szacunku wśród Polaków i Żydów. To nad wyraz udokumentowana historia dziejów tego narodu przez setki, setki lat. Wychodziliśmy pod wrażeniem dokładności tego ukazania. Z centrum udaliśmy się do Wilanowa, aby zobaczyć Świątynię Opatrzności Bożej. Świątynia jest częścią kompleksu Centrum Opatrzności Bożej, w skład którego wchodzą również Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego i Panteon Wielkich Polaków. Długą historię jej tworzenia, powstawania, budowy itd. przedstawiał miejscowy przewodnik. Byliśmy oprowadzani po całym obiekcie- wewnątrz i w podziemiach. Oglądaliśmy sarkofagi tam już pochowanych oraz Mauzoleum Prezydentów II RP na Uchodźstwie. Świątynia ma 75 m wysokości. Stąd udaliśmy się już w drogę powrotną do Międzychodu, gdzie dotarliśmy ok. 23.oo, po drodze we wskazanym miejscu, po uprzednim podziękowaniu pozostawiliśmy panią Hannę Janicką. Na miejscu podziękowaliśmy kierowcy autokaru  panu Danielowi za wspaniałą jazdę, szczególnie po Warszawie, jadąc często w  porze o największym ruchu drogowym. Z ramienia UTW zlecenie wyjazdu organizowała p. Basia Górka.