Drawieński Park Narodowy

W dniu 29.05.2023r. wybraliśmy się autokarem z dr. inż. Włodzimierzem Łęckim, naszym honorowym rektorem, do Drawieńskiego Parku Narodowego, jednego z trzech  utworzonych w Polsce. Aż 51 studentów  skorzystało z tej wycieczki, aby odkryć i zobaczyć tajemniczą przyrodę DPN. Pogoda ku temu sprzyjała.

Pierwszym miejscem docelowym był odrestaurowany pałac w Mierzęcinie, obecnie kompleks wypoczynkowy. Spacerowaliśmy po parku i wokół pałacu odnosząc  wrażenie, że przenieśliśmy się do czasów świetności pałacu.

Kolejnym miejscem docelowym była osada Głusko z zabytkową elektrownią wodną „Kamienna”, czynną do dnia dzisiejszego. Jest ona jedną z najstarszych elektrowni wodnych w Polsce.

Następnie pojechaliśmy  w kierunku Osady Ostrowiec. Dołączył do nas  miejscowy przewodnik, aby udać się z nami do Węgorni. Tam z zaskoczeniem znaleźliśmy się w miejscu, w którym widok rwącej rzeki i wzniesień wokół przypomniał krajobraz górski. Mieliśmy też okazję podziwiać Ekspozycję „Wodny Świat” rzecznych ryb tych terenów w  Punkcie Informacyjnym  Drawieńskiego Parku Narodowego w Głusku. To przysłowiowy wodny świat jezior i rzeki Drawy w akwariach.

Bardzo poruszający był dla nas pobyt w Muzeum Woldenberczyków w Dobiegniewie. Oflag II C Woldenberg był największym niemieckim obozem  jenieckim  polskich oficerów. Na stałe przebywało w nim ok. 6 tysięcy oficerów, z których większość stanowili mężczyźni powołani do służby w  wyniku powszechnej mobilizacji z 1939r. Według stopni najliczniejszą grupę stanowili podporucznicy. W obozie przebywała także kilkusetosobowa grupa żołnierzy spoza korpusu oficerskiego. Dokładniejszą historię  o tym obozie, który był swoistym fenomenem różnej  wewnętrznej organizacji i działalności tam osadzonych, którzy nie zamierzali biernie czekać na wyzwolenie, uzyskaliśmy poprzez multimedialne nagranie.

Kolejnym miastem na wycieczkowej trasie było zwiedzanie Strzelec Krajeńskich. W centrum miasta podziwialiśmy m.in. kościół kolegiacki pw. Matki Bożej Różańcowej oraz potężne mury obronne wraz z wartownią, bramą Młyńską i basztą Więzienną. To turystyczna wizytówka miasta, a promenada wokół murów wraz z wieczornym oświetleniem dodaje jeszcze większego splendoru. Przez Dolinę Notecką wyruszyliśmy do ostatniego miasta do zwiedzania, Drezdenka. Miasto obchodziło w 2017r. 700-lecie nadania praw miejskich. Spacer po odrestaurowanym rynku wraz z pięknymi fontannami, kościół Przemienienia Pańskiego, spacer starymi uliczkami wraz z dojściem do miejscowego Parku Kultur Świata, w którym podziwiano piękne monumenty, historyczne symbole  kontynentów świata, był ostatnim punktem wycieczki. Wycieczki wyczerpującej, ale pełnej wrażeń. Nasz opiekun dr inż. Włodzimierz Łęcki z dużą znajomością tematu opowiadał nam o każdym zwiedzanym miejscu. Może warto byłoby za jakiś czas znowu coś zobaczyć?